AZ.pl

Zaloguj się
Zamknij
zapamiętaj mnie
Zapomniałeś hasła?

Nadużycia w Internecie

Jak się chronić przed nadużyciami i oszustwami w Internecie?

Sieć Internet to możliwość szybkiej komunikacji oraz dokonywania natychmiastowych transakcji. Bardzo często dokonując zakupów towarów lub usług nie znamy sprzedawcy, a jeszcze częściej nie czytamy umowy lub regulaminu i zawieramy umowy „w ciemno”, opierając się na złudnym zaufaniu do sprzedawcy. Chcemy ostrzec naszych klientów przed działaniami firm, które często posługując się socjotechniką, przedstawiają telefonicznie, poprzez e-mail lub pocztą tradycyjną swoją ofertę wydawałoby się bardzo atrakcyjnych usług, a w efekcie otrzymujemy zupełnie nam niepotrzebny serwis, w dodatku opłaty, które będziemy uiszczać w kolejnych latach przekraczają wielokrotnie (!) opłaty za te same usługi, gdyby zostały nabyte w innych, konkurencyjnych firmach. Poniżej przedstawiamy typowe schematy działań firm, które mogą wykorzystywać naszą niewiedzę lub pośpiech, nakłaniając nas do decyzji, których w innych okolicznościach nie podjęlibyśmy.

"Ktoś chce zarejestrować domenę z nazwą Twojej firmy"

Mechanizm oszustwa polega na przekonaniu klienta, zazwyczaj podczas szybko prowadzonej rozmowy telefonicznej, że ktoś chce zarejestrować domenę o takiej samej nazwie jak już posiadana przez naszego klienta, ale o innym rozszerzeniu. Dzwoniący chce nas przekonać, że działa w naszym interesie, i stara się nam pomóc „zabezpieczyć” nasze prawa. Przykładowo: Firma posiada domenę „scenadomen.pl” i otrzymuje ofertę na zakup domeny „scenadomen.com.pl”, „scenadomen.biz.pl” „scenadomen.info.pl”, „scenadomen.net.pl” itd. Są to zazwyczaj domeny funkcjonalne, z końcówką: com.pl ,biz.pl, info.pl, net.pl i inne. Zazwyczaj rozmowa wygląda następująco:

Dzień dobry, dzwonię do Pana/Pani z firmy „X”, ponieważ nasza firma dostała zgłoszenie o rejestracji domen, które odpowiadają posiadanej przez Pana domenie xxxxxxx.pl, ale o innym rozszerzeniu.

Ponieważ jest Pan abonentem domeny z końcówką .pl, należy się Panu pierwszeństwo w rejestracji tych domen. Musi się Pan jednak szybko zdecydować, inaczej domeny zostaną zarejestrowane komuś innemu.

Jeśli wyraża Pan/Pani zgodę, to wykonamy usługę, polegającą na rejestracji domen xxxxxxx.com.pl, xxxxxxx.net.pl, xxxxxxx.biz.pl, xxxxxxx.info.pl przez (tutaj pada nazwa firmy „X”) jako abonent na rzecz Pana firmy i utrzymywania domen w okresie trwania umowy na serwerach firmy „X”, jako administrator domeny i kontakt techniczny.

Treść rozmowy będzie zapewne nieco inna, niemniej jednak pewne elementy są typowe, np.:

  • 1. Rozmowa prowadzone jest szybko, i ma sprawiać wrażenie, że oferta może w niedługim czasie przestać być aktualna, co ma skłonić nas do nieprzemyślanej decyzji.
  • 2. Mowa jest o jakiejś niezidentyfikowanej osobie, która chce zarejestrować domeny o nazwie identycznej jak posiadana przez nas, ale z inną końcówką.
  • 3. Umowa dotyczy rejestracji oraz utrzymania domen przez okres dłuższy niż rok, np. 2 lub trzy lata z możliwością automatycznego przedłużania.
  • 4. Rozmówca mówi o zawarciu umowy ustnej – korespondencja e-mail ma na celu jedynie potwierdzenie warunków zawarcia umowy.

Pamiętaj:

  • •  Nigdy nie zgadzaj się na zawarcie umowy przez telefon.
  • •  Domeny rejestrowane są on-line, a firmy pośredniczące w rejestracjach nie mogą zweryfikować, czy ktoś zgłaszał wcześniej chęć takiej rejestracji.
  • •  Jeśli domeny, którymi się posługujesz, są dla Ciebie wystarczające, nie masz powodów dokonywać rejestracji tych samych nazw, ale w innych rozszerzeniach.
  • •  Nazwy domen wymieniane w ofercie zazwyczaj są wolne do rejestracji– jeśli będziesz chciał, możesz sam zgłosić się do jednego z rejestratorów i wykupić takie nazwy.
  • •  Ceny oferowanych domen zasadniczo odbiegają od cen oferowanych na rynku i wynoszą często 200 lub nawet 500 złotych.

Z przykrością stwierdzamy, że zdarzają się przypadki powoływania się w rozmowach telefonicznych przez firmy posługujące się nielegalnymi praktykami na fakt współpracy z AZ.pl bądź innym akredytowanym rejestratorem domen w Polsce. Pamiętaj, że AZ.pl nie udzielił nikomu zgody na prowadzenia takich kampanii, a powoływanie się na AZ.pl jest zwykłym oszustwem.

"Ktoś chce zarejestrować domenę z Twoim znakiem towarowy"

Metoda ta jest bardzo podobna do powyższej. Jedyna różnica polega na przywołaniu kwestii “pierwszeństwa do znaku towarowego”. Otóż dzwoniący informuje, że firma rejestrująca domeny (często pod nazwami zaczynającymi się od słów „Instytut” lub „Centrum” itd. dla podkreślenia ważności), otrzymała zgłoszenie od klienta, który chce zarejestrować domenę identyczną jak znak towarowy posiadany przez rozmówcę. Następnie oszust wspomina, że istnieją zasady, dające pierwszeństwo do rejestracji nazwy domeny identycznej ze znakiem towarowym i oferuje rozmówcy dokonanie takiej „prewencyjnej” rejestracji. Dlalej mechanizm jest identyczny jak opisany powyżej – umowa zawarta ustnie, wysoka cena rejestracji, a abonentem zostaje nie rozmówca, ale firma, która w ten sposób pozyskuje „klientów”.

Odmianą opisanej wyżej metody jest e-mial, w którym zagraniczna firma informuje o próbie rejestracji domeny ze znakiem towarowym należącym do adresata. Listy takie zazwyczaj pochodzą od firm zlokalizowanych w Chinach lub innym kraju, gdzie utrudnione są możliwości sprawdzenia ich wiarygodności. Często też firmy takie po prostu nie istnieją, a cały proceder służy do jednokrotnego wyłudzenia pieniędzy „za rejestrację” od nieświadomych adresatów. Metoda z wykorzystaniem e-mail jest powszechnie znana pod nazwą „Chinese Domain Name Fraud” – pod tym hasłem znajdziecie Państwo całe spektrum prób oszustwa „na znak towarowy”.

Metoda na fakturę "pro-forma"

Innym popularnym nadużyciem, jest metoda podobna do opisanej powyżej, ale wykorzystująca tradycyjną przesyłkę pocztową. W takim przypadku trafia do naszej firmy faktura pro-forma wraz z dodatkowymi formularzami. Nazwa domeny lub domen na takiej „fakturze pro-forma” jest zazwyczaj identyczna z nazwą domeny naszej firmy, a zamiast końcówki .pl figuruje jedna z domen globalnych .com .net .biz .info.

Firmy rozsyłające taką korespondencję liczą na to, że w natłoku pozostałych faktur i dokumentów, taka faktura „pro-forma” może zostać obsłużona przez księgowość automatycznie i opłacona.

Rejestracja domeny na wykonawcę strony

Kolejną formą działań, mogących wprowadzać klienta w błąd, jest oferowanie klientom opracowania strony internetowej wraz z rejestracją domeny. Oczywistym jest, że wykonawca strony może pośredniczyć w rejestracji domeny ale na rzecz klienta a nie na swoją. Nieuczciwe firmy przy okazji wykonywania strony interentowej dokonują rejestracji domeny, umieszczając w miejsce danych Abonenta, dane swojej firmy. Nieświadomi tego klienci, często po wielu miesiącach, a nawet latach, dowiadują się, że nie są Abonentami domeny pod którą funkcjonuje ich biznes. Często też stają w obliczu szantażu – wykupu “własnej” domeny za niebotyczne kwoty.

Pamiętaj:

  • •  Nie opłacaj faktur pro-forma lub faktur VAT za domeny, które nie należą do Twojej firmy lub których nie zamawiałeś u jednego z akredytowanych rejestratorów.
  • •  Przeczytaj dokładnie umieszczone na dokumencie treści i upewnij się, że są to dane firmy z której usług dotychczas korzystasz, np. AZ.pl

Infolinia AZ.pl

Nasi konsultanci pozostają do Twojej dyspozycji pod wskazanymi niżej numerami telefonów:

Telefon Poniedziałek - piątek Sobota
Infolinia +48 570 510 570 lub *70 60 60
Z zagranicy: +48 91 424 37 80
8:00 – 20:00 8:00 – 16:00
FAX (+48) 91 424 37 99